Jak przyspieszyć metabolizm

jak przyśpieszyć metabolizm

zdjęcie: aarmono

Być może znasz kogoś kto pochłania ogromne ilości fast-foodów, słodyczy i innych super kalorycznych rzeczy, a mimo to nie przybiera na wadze. Jak to jest, że niektórzy ciągle borykają się z nadwagą pomimo, że trzymają ścisłe diety, liczą kalorie i unikają tuczących produktów?

Za wszystko odpowiedzialny jest metabolizm, jeżeli jest wolny to organizm spala mniej energii, odkładając resztę jako tkankę tłuszczową.

Jeśli chcesz schudnąć, przyśpieszenie metabolizmu pomoże Ci to osiągnąć, bez zmniejszenia ilości spożywanych kalorii.

Czym właściwie jest metabolizm

Mówiąc najprościej, metabolizm to proces w którym organizm przekształca spożyty pokarm w energię, która jest mu potrzebna do funkcjonowania.

Co wpływa na szybkość metabolizmu

  • Wiek – po 25 roku życia metabolizm zaczyna zwalniać, ale na szczęście nie aż tak bardzo bo jedynie od 5% do 10% co każde 10 lat.
  • Płeć – mężczyźni mają szybszy metabolizm od kobiet z powodu większej ilości mięśni.
  • Geny – jak wszystko inne, również prędkość naszego metabolizmu odziedziczamy po poprzednich pokoleniach.
  • Waga i kompozycja ciała – im większa waga ciała i ilość mięśni, tym więcej energii jest potrzebne to ich utrzymania.

Przypadki ludzi z bardzo szybkim lub bardzo wolnym metabolizmem są sporadyczne. Niemal zawsze szybkość metabolizmu uzależniona jest od kilku czynników na które możesz wpłynąć.

Co przyspiesza metabolizm

  • Więcej mięśni – to najlepszy i długoterminowy sposób żeby przyśpieszyć metabolizm. Jeden kilogram czystej masy mięśniowej zużywa ok. 110-130 kalorii dziennie, kompletnie bez wysiłku. Żeby szybko zbudować mięśnie zacznij ćwiczyć siłowo, najlepiej od dwóch do trzech razy w tygodniu, z co najmniej dwudniową przerwą pomiędzy treningami.
  • Ćwiczenia aerobowe – dzięki nim przyśpieszysz swój metabolizm, ale tylko podczas treningu i ewentualnie niedługo po jego skończeniu. Tego typu ćwiczenia możesz jednak wykonywać niemal codziennie, jeśli tylko masz taką ochotę. Żeby wydłużyć czas w jakim twój metabolizm jest podkręcony po skończeniu ćwiczeń, stosuj trening interwałowy. Przeplataj wolne tempo ćwiczeń, szybszym tak żeby Twoje płuca były mocno zaangażowane.
  • Zdrowy sen – jeśli nie będziesz się wystarczająco długo wysypiał, Twój metabolizm będzie działał wolniej w ciągu całego dnia. 7-8 godzin snu jest niezwykle ważne dla prawidłowego funkcjonowania.
  • Częste posiłki – zbyt długi czas między posiłkami sprawia, że organizm zaczyna przestawiać się w tryb oszczędnościowy, czego głównym efektem jest zwolnienie metabolizmu. Dodatkowo jeśli zjesz zbyt dużo żeby dotrwać do następnego posiłku, Twój poziom cukru we krwi (a wraz z nim insuliny) zwiększa się dramatycznie. Daje to sygnał organizmowi żeby nadmiar spożytych kalorii odłożył w postaci tkanki tłuszczowej. Jedzenie mniej a częściej jest małą i nietrudną do wprowadzenia zmianą, która uchroni Cię przed wspomnianym wcześniej zjawiskiem i przy okazji przyśpieszy metabolizm. Podsumowując, jedząc często i regularnie dajesz znak swojemu organizmowi, że może być spokojny o to, że nie zabraknie mu jedzenia i nie musi robić zapasów na czarną godzinę.
  • Wartościowe produkty – Produkty bogate w białko (takie jak chude mięsa czy jajka), spożywane szczególnie rano, znacząco przyśpieszają Twój metabolizm w ciągu całej doby (również podczas snu). Większość zielonych warzyw (np. brokuły, szpinak, sałata) mają ciekawą właściwość, dostarczają one mniej energii niż organizm zużywa na ich strawienie, w dodatku zawarte w nich witaminy pozwalają lepiej wykorzystać węglowodany.
  • Zimna woda – Pijąc zimną wodę rano na czczo lub/i przed każdy posiłkiem, sprawisz że twój organizm będzie potrzebował więcej energii żeby ogrzać wodę do temperatury ciała. Prysznic lub kąpiel w zimnej wodzie również będą miały ten sam efekt.
  • Zielona herbata, kawa i przyprawy – kofeina zawarta w kawie i zielonej herbacie może wpłynąć na prędkość metabolizmu, jednak traktowałbym to raczej jako dodatek – nigdzie nie udowodniono, że znacząco wpływa na utratę wagi. Podobnie jest z ostrymi przyprawami, lepiej jednak uważać z ich używaniem bo zwiększają apetyt.
  • Suplementy – na rynku istnieje wiele „spalaczy tłuszczów”, które zmuszają organizm do produkcji większej ilości ciepła. Nie mają one jednak obojętnego wpływu na zdrowie i często mogą zaszkodzić. Podsumowując, mogą pomóc ale nie warto ryzykować własnego zdrowia.

Na co trzeba uważać

  • Unikaj palenia tytoniu – wprawdzie palenie zmniejsza apetyt, a nikotyna podobno przyśpiesza metabolizm, jednak to rozwiązanie nie jest warte ryzyka utraty zdrowia.
  • Spodziewaj się że Twój metabolizm zwolni jak schudniesz – miej na uwadze to, że wraz z utratą wagi Twoje zapotrzebowanie na kalorie zmniejszy się. To błędne koło w które wpada wiele ludzi, odchudzając się tracisz również mięśnie co powoduje również zmniejszenie zapotrzebowania na kalorie.
  • Nie odchudzaj się zbyt szybko – chudnięcie w zbyt szybkim tempie może negatywnie odbić się na Twoim zdrowiu. Długoterminowo może okazać się że będziesz miał kłopoty z utrzymaniem wagi po tym jak już schudniesz (patrz punkt wyżej). Wolne i stopniowe chudnięcie jest kluczem do sukcesu w dłuższej perspektywie czasu.

Dodaj komentarz

Możesz używać podstawowych tagów HTML. Twój email nie zostanie opublikowany.